Bengkel More Than Music
ialah bengkel asas muzik, koir, instrument-instrumen muzik yang
digunakan di dalam Misa Kudus serta pujian dan penyembahan. Bengkel ini
dicadangkan kerana melihat kepada fenomena yang telah berlaku dan
berdasarkan perbincangan Tim Pelayanan Belia Paroki (TPBP) St. Edmund
Kota Belud.
Menurut Katekismus Gereja Katolik, muzik liturgi ada peranannya di dalam liturgi. Ia memuliakan dan memuji Allah dengan cara yang tidak terungkap oleh kata-kata dan doa sahaja. Dalam Katekismus Gereja Katolik, ia menyatakan: Manakala kata-kata tidak cukup untuk memuji Allah, muzik dapat membantu. Ketika kita berpaling kepada Allah, selalu ada sesuatu yang tak terliksikan dan tidak mampu dirangkumi dengan kata-kata. Oleh itu, muzik dapat membantu…dalam pujian dan sukacita, bahasa berubah menjadi kidung… Itulah sebabnya para malaikat bernyanyi. Muzik dalam ibadat harus membuat doa lebih indah dan lebih kuat, menggugah hati semua yang hadir dan membawa mereka lebih dekat dengan Allah, dan menyiapkan bagi Allah suatu pesta alunan kidung… (KGK 1156-1168)
Selain itu, dalam Adoremus Bulletin iaitu dalam penulisan Pope Pius X iaitu Tra le Sollecitudini yang bertajuk Instruction on Sacred Music (Panduan kepada Muzik Suci) menyatakan bahawa muzik suci ialah sebahagian daripada liturgi solem, mengambil bahagian dalam skop umum liturgi, yang merupakan kemuliaan Allah dan pengkudusan da edifikasi kepada yang beriman. Ia memberi sumbangan kepada dekorum dan keindahan perayaan syurgawi, dan oleh kerana ia memakai pakaian melodi dan liturgikal teks yang bertujuan untuk pemahaman kepada yang beriman, tujuan utamanya ialah menambah keberkesanan teks, agar yang beriman dapat lebih mudah menuju kepada devosi dan lebih terbuka menerima buah kemuliaan di dalam perayaan misteri-misteri teragung.
Muzik suci haruslah secara berterusan memiliki, kualiti pada tahap tertinggi yang sesuai dengan liturgi, dan di dalam bentuk kemuliaan dan kebaikan, yang secara spontannya menghasilkan kualiti akhir yang universal. Muzik suci juga harus Suci, dan oleh itu, mengasingkan semua (profanity) bukan sahaja kepadanya, tetapi juga dalam cara ia dipersembahkan oleh pelakunya. Muzik suci juga haruslah benar, kerana jika tidak, adalah mustahil baginya untuk digunakan di dalam akal sesiapa yang mendengarnya yang bertujuan untuk memperolehi dan mengakui liturgi di dalam seni muzikal.
Apakah kata Gereja tentang Pelayanan koir dalam Liturgi Gereja?
Menurut GIRM 39: “Seorang yang bernyanyi berdoa ganda.” Muzik dan nyanyian di dalam misa bukan satu hiburan. Nyanyian kita adalah doa kita. Nyanyian juga menyatu dan memfokuskan seseorang individu (GIRM 39), justeru mendorong, “penglibatan di dalam tubuh dan roh yang penuh kesedaran, aktif, penuh dan didorong oleh iman, harapan dan kemurahan” (GIRM 18). Umat harus melibatkan diri di dalam nyanyian liturgi kerana bernyanyi adalah satu cara untuk mengungkapkan pemujaan kita bersama, dan kesatuan mendalam dengan Allah dan Gereja di dalam Kristus melalui Roh Kudus. (GIRM 39)
Apakah pula Gereja katakan tentang Pujian dan Penyembahan?
Gereja Katolik banyak membahaskan peranan Pujian dan Penyembahan ini di dalam Misa Kudus yang ‘kelihatan’ menjurus kepada budaya Protestan. Namun demikian, Pujian dan Penyembahan ini tidak digunakan di dalam Misa Kudus. Gerakan Karismatik Katolik menggunakan Pujian dan Penyembahan sebahagiaan di dalam perjumpaan atau Charismatics Meeting. Di dalam Pujian dan Penyembahan, terdapat lagu pembukaan atau ‘jemputan’ (invitation) dan seterusnya lagu-lagu pujian untuk memuliakan Tuhan dan berterima kasih dan bersyukur kepada Tuhan atas segala yang telah dilakukan untuk kita, dan seterusnya diakhiri dengan saat adorasi yang membuat minda kita lebih tertuju kepada Tuhan dan hati yang lebih sensitif kepada Firman Tuhan. Pujian dan Penyembahan tidak seharusnya merupakan paksaan atau kewajipan, tetapi merupakan perbuatan yang lahir dari keikhlasan dan secara spontan. Ia merupakan ekspresi sejati yang menunjukkan hati yang bebas dan penuh kesyukuran, yang ingin menyanyi dan berseru (bukan menjerit) kerana sukacita, untuk mengangkat tangan atau bertepuk tangan dan menari di hadapan Tuhan, dengan seluruh diri dan tubuh berada di dalam irama sukacita – tetapi bukan meliuk lentuk seperti di dalam filem.
Menurut Alkitab (Efesus 5: 19) “Hendaklah kamu penuh dengan Roh Kudus dan berkata-katalah seorang kepada yang lain dalam masmur, kidung puji-pujian dan nyanyian rohani. Bernyanyi dan bersoraklah dengan segenap hati”.
Nyanyian juga merupakan doa. Malahan jika ia dinyanyikan dengan bersungguh-sungguh ia merupakan doa yang baik. Menurut Santo Agustinus (354-430), Barangsiapa bernyanyi, ia berdoa dua kali.
Post a Comment